tirsdag 29. september 2015

På besøk Hima i september 2015



En reflektering mens jeg faktisk gikk

''nerijønå Kjarkeveien''.

-------------------------------------------------



Når du, mens du er i Skuddnes en langweekend på besøk og faktisk går en tur 'Nerijønå Kjarkeveien' og tar ett par bilder av huset der Jacob Andersen, eller Pinnemannen som jeg kalte han i tidligere skriverier, hadde sitt snekkerverksted.

Når du tar deg en stopp i krysset Nyagadå og Kjarkeveien og så går Midt i veien, ja tenk det.......tar bilde av Nyagadå, eller Nylund som den heter nå, og lar tankene få lov å ta deg tilbake til en svunnen tid. Den tiden da vi, ungene kunne leke midt i gadå.

Dette var i tiden 'før barnehagen tok ungene', som en klok dame skrev her på gruppen for ikke så lenge siden.


Her lekte vi, her gråt vi, her fikk vi plaster på sår av naboer som antagelig hadde kilometers remser med, og antageligvis fikk kvantumsrabatt på Forbrugen når de kjøpte inn Norgesplaster, ikke bare til sine egne unger, men til alle som lekte i Nyagadå. Takk skal dere ha for det
Her så jeg mitt første tv program hos foreldrene til Kjell, Johannes og Ellen Marie.Her kjørte vi fra på vår første kjøretur med onkel Tor og tante Annemor i Renaulten med girstang som ett paraplyhåndtak og seter som idag ville blitt sertifisert som Dårlig Feltseng, med nesten synbare fjærer og muuuuligens bilbelter? Uttrykksikonet smile
Her gikk vi på ski når det var snø, og det var myyyyye mer snø i gamledar...., sant vel?Her lekte vi Trebonjes, Boksen av......Her Dona vi, her lekte vi Tikken og i jaffal, minst tusen andre leker......Her gikk vi på besøk hos kjekke folk med mammen og pappen.Dette pluss en haug med andre hendelser som jeg nok kommer tilbake til en annen gang.Mange kommenterer at jeg må ha en veldig god husk når jeg har skrevet en epistel, så det jeg egentlig prøver å si med denne miniepistelen er at av og til bør dere ta dere tid til å stoppe litt opp, i en gate, ved et hus, utenfor en butikk etc og tenk tilbake på hvem som jobbet der, bodde der, hvilke barn som du lekte med, hva dere gjorde osv. Hvis dere gir dem lov så vil gode hyggelige og kanskje ikke så hyggelige minner dukke opp, hvis du lar dem få lov da....?Ha en kjekke dag videre i litt vind, litt sol, i sånn ca vær som det skal være for at Skuddnes skal være Skuddnes. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar